sunnuntai 1. marraskuuta 2015

Kori villalangasta




Sain jonkun aikaa sitten pienen erän lampaanvillasta kehrättyä lankaa, josta minun on tarkoitus tehdä erilaisia tuotteita myyntiin. Lanka on 100% villalankaa, jossa on jäljellä vielä lanoliiniäkin. Langoissa on edelleen melko voimakas villan tuoksu. Tuo tuoksu on varmaan sellainen, joka jakaa mielipiteitä. Jotkut tykkää, toiset ei. Minä kuulun siihen joukkoon jotka tykkää. Lankoja on kolmea väriä, niin kuin kuvasta näkyy. Niitä ei ole värjätty, eli langat ovat peräisin mustista, ruskeista ja vaaleista lampaista.




Lanka on suurinpiirtein saman paksuista kuin 7-veljestä lanka. Tämän korin tein kolminkertaisesta langasta ja liian ohuilla puikoilla, josta johtui se, ettei lanka meinannut millään kulkea puikoilla. Meinasi jo epätoivo iskeä välillä tuota tehdessä, kun tuntui ettei milloinkaan tule valmista. (Purkanut en tietenkään, kun olin kerran jo aloittanut.) Ensin minun oli tarkoitus tehdä tuosta vain pieni harjoituskori, mutta päätin sitten jatkaa siitä samantien isomman, kun olin jo niin pitkälle päässyt, ja neulominen oli ollut niin työlästä. Jos olisin tiennyt tekeväni heti ison korin, olisin toki purkanut jo alun jälkeen ja aloittanut isommilla puikoilla.






Seuraava työ on jo valmistumassa. Siihen valitsin isommat puikot ja vain kaksinkertaisen langan, niin valmistuukin varmaan jo ilman epätoivoa.

Jos kiinnostuit langoista, voi niitä kysellä Jokinotkon karjatilalta.

2 kommenttia: